Περισσότερα από 8.000 παιδιά ηλικίας 0 – 14 ετών έχασαν τη ζωή τους τα τελευταία 10 χρόνια στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα μισά από αυτά ταξίδευαν με αυτοκίνητο, το 1/3 περπατούσε ενώ το 1/10 χρησιμοποιούσε ποδήλατο. Ένας στους 13 θανάτους παιδιών στην Ε.Ε. είναι αποτέλεσμα τροχαίου ατυχήματος, σύμφωνα με έρευνα που δημοσίευσε πρόσφατα το European Transport Safety Council (DEKRA Road Safety Report 2019).

Στην Ελλάδα, το 2017, 12 παιδιά έχασαν τη ζωή τους, 30 τραυματίστηκαν σοβαρά ενώ άλλα 500 διέφυγαν τον κίνδυνο με ελαφρύ μόνο τραυματισμό όταν ενεπλάκησαν σε τροχαίο ατύχημα. Το 60% από αυτά ταξίδευε με αυτοκίνητο, ενώ το 40% ήταν πεζοί.

Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν...

και τα όρια του κόσμου τους επεκτείνονται πέρα από το σπίτι ή το σχολείο τους, χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο το οδικό σύστημα ως πεζοί, ποδηλάτες ή επιβάτες οχημάτων.

Η περιέργεια και ο παρορμητισμός τους μεταφέρεται στα πάρκα και τους δρόμους μιας πόλης που δεν έχει σχεδιαστεί για να τους προστατεύει από τα τροχαία ατυχήματα.

Την ίδια στιγμή εξαιτίας της νεαρής τους ηλικίας έχουν:

  • Περιορισμένη επίγνωση των κινδύνων κυκλοφορίας, ο βαθμός της οποίας εξαρτάται από τη συμπεριφορά και τις συνήθειες των γονιών

  • Μειωμένη ικανότητα αντίληψης των συνθηκών κυκλοφορίας

    Γνωρίζετε ότι… Η προσοχή παιδιών έως 6 ετών συχνά επικεντρώνεται σε ένα χαρακτηριστικό, π.χ. στο χρώμα του οχήματος που πλησιάζει παρά στην ταχύτητά του; Παιδιά 6 – 12 ετών ενδεχομένως να έχουν δυσκολίες να λάβουν μια γρήγορα και σωστά μια απόφαση κρίσιμη για την ασφάλεια τους όταν οι συνθήκες είναι σύνθετες ή πέραν όσων έχουν μάθει από τους γονείς ή τους δασκάλους τους;

  • Μειωμένη ικανότητα αντίδρασης όταν συμβεί κάποιο απειλητικό γεγονός

  • Μειωμένη σωματική αντοχή

    Γνωρίζετε ότι… Μέχρι την ηλικία των 6-7 ετών τα οστά των παιδιών δεν είναι πλήρως σχηματισμένα και τα κρανία τους είναι πιο μαλακά από αυτά των ενηλίκων; Ο τραυματισμός στο κεφάλι ακόμα και σε ένα ατύχημα μικρής ταχύτητας με ποδήλατο μπορεί να οδηγήσει σε θάνατο ή παράλυση.

Τα παιδιά είναι οι πιο ευπαθείς χρήστες των οδών!

Father-with-little-boy-crossing-the-road-on-crosswalk

Κατευθύνσεις βελτίωσης

  • 1

    Κατάρτιση παιδιών, γονέων και δασκάλων σε θέματα Οδικής Ασφάλειας

    Βελτίωση της ικανότητάς τους να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τους κινδύνους κυκλοφορίας ως πεζοί, ποδηλάτες και επιβάτες οχημάτων. Δείτε τις δράσεις κατάρτισης που προσφέρει η Make Roads Safe Hellas σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας με εφαρμογή πρότυπου εκπαιδευτικού προγράμματος της EASST Academy.

  • 2

    Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση γονέων στην ορθή χρήση παιδικού καθίσματος και πραστατευτικού εξοπλισμού

    Μέχρι την ηλικία των 12 ετών η χρήση παιδικού καθίσματος κατά τη μεταφορά παιδιών με αυτοκίνητο είναι υποχρεωτική σύμφωνα με τον ΚΟΚ και απαραίτητη για την ασφάλεια του παιδιού. Δείτε τις δράσεις ενημέρωσης που προσφέρει η Make Roads Safe Hellas για τη χρήση παιδικού καθίσματος.

  • 3

    Δημιουργία ασφαλούς περιβάλλοντος στα σχολεία

    Έρευνες επισημαίνουν ότι η πιθανότητα τροχαίου ατυχήματος στις οδούς που περιβάλλουν τα σχολεία και τους χώρους εισόδου/ εξόδου είναι ιδιαίτερα αυξημένη κατά τις ώρες προσέλευσης και αποχώρησης των παιδιών. Ο λανθασμένος σχεδιασμός των οδών, η ανεπαρκής σήμανση και οι υψηλές ταχύτητες εκθέτουν τα παιδιά σε σημαντικό κίνδυνο. Υποστηρίζοντας την παγκόσμια πρωτοβουλία για την Υγεία των Παιδιών επιδιώκουμε να εξασφαλίσουμε ένα ασφαλές ταξίδι από και προς το σχολείο για όλα τα παιδιά μέχρι το 2030. Ενημερωθείτε για τα Προγράμματά μας “Star Rating for Schools – SR4S” που υλοπoιούμε σε συνεργασία με την iRAP περιλαμβάνουν αξιολόγηση του οδικού περιβάλλοντος του σχολείου και ανάπτυξη πλάνου μετριασμού του κινδύνου σε συνεργασία με τη Διεύθυνση του σχολείου, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους τοπικούς φορείς.