Καλέστε μας: 210 20 20 900
|
info@makeroadssafehellas.gr

Σύμφωνα με την Ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για την Οδική Ασφάλεια (ERSO, 2017), περισσότερα από 26.000 άτομα σκοτώθηκαν το 2015 στους δρόμους της ΕΕ εξαιτίας τροχαίων ατυχημάτων.

Οι μοτοσυκλετιστές είναι μια ιδιαίτερα ευάλωτη ομάδα χρηστών του δρόμου. Έρευνες δείχνουν ότι έχουν από 16 φορές έως και 30 φορές περισσότερες πιθανότητες να τραυματιστούν σοβαρά ή να χάσουν τη ζωή τους σε ενδεχόμενο ατύχημα σε σχέση με τους επιβαίνοντες σε άλλα οχήματα.

Οι θάνατοι μοτοσυκλετιστών ανέρχονται, κατά μ.ο., στο 18% των συνολικών θανάτων στην ΕΕ. Το ποσοστό όμως αυτό διαφοροποιείται έντονα ανάμεσα στις χώρες, από 5% στη Ρουμανία μέχρι 34% στην Ελλάδα, κάτι που είναι αναμενόμενο εξαιτίας του διαφορετικού βαθμού χρήσης του μέσου.

Η πλειονότητα των θανάτων αφορά άνδρες οδηγούς μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων, με τις ηλικιακές ομάδες νέων 15-17 και 18 -24 ετών να πλήττονται έντονα. Παρά την παρατηρούμενη πτωτική τάση στο σύνολο των ατυχημάτων τα τελευταία έτη, οι
θάνατοι μοτοσικλετιστών άνω των 50 ετών αυξήθηκαν.

Λιγότερο από το 1/4 των θανατηφόρων τροχαίων μοτοσικλετιστών συμβαίνει σε διασταυρώσεις, ποσοστό όμως που είναι διπλάσιο από το αντίστοιχο των οχημάτων. Τέλος, η εποχικότητα είναι ιδιαίτερα έντονη με τα περισσότερα θανατηφόρα ατυχήματα να συμβαίνουν τους μήνες Απρίλιο – Οκτώβριο.

Η Ελλάδα εμφανίζει το μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων μοτοσικλετιστών αναλογικά με τον πληθυσμό της στην ΕΕ, με 24,8 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, το 2015. Ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ είναι 9,2. Εμφανίζει επίσης το μεγαλύτερο ποσοστό θανόντων επιβατών σε μοτοσυκλέτες.

Ωστόσο, για την ορθή ερμηνεία των αποτελεσμάτων θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ότι η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση αναφορικά με τον αριθμό των κινούμενων δίκυκλων σε σχέση με τον πληθυσμό της (160,1 δίκυκλα/1.000 κατοίκους όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ είναι 66,9).

Είναι σαφές, ότι η μεγαλύτερη χρήση της μοτοσυκλέτας, συνδυαζόμενη με άλλους σημαντικούς παράγοντες που σχετίζονται με τις οδικές υποδομές και την συμπεριφορά οδήγησης, έχει ως αποτέλεσμα την ιδιαίτερα μεγάλη συμμετοχή των μοτοσικλετιστών στους θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα. Επίσης, οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη του προβλήματος τα επόμενα έτη είναι επιβεβλημένο να λάβουν υπόψη τους τη μεγάλη αύξηση του διεθνούς τουρισμού, η οποία αναμένεται να οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση της χρήσης του μέσου και μάλιστα υπό συνθήκες που εν γένει δεν ευνοούν την ασφάλεια στους δρόμους (π.χ. μειωμένη εξοικείωση οδηγών, κούραση, χρήση αλκοόλ κλπ).

Με αυτά τα δεδομένα, το θέμα της ασφάλειας των οδηγών δίκυκλων στην Ελλάδα αναδεικνύεται σε μείζον και χρήζει ειδικής αντιμετώπισης.

Οι έρευνες σχετικά με τα τροχαία που εμπλέκουν μοτοσυκλέτες καταδεικνύουν σημαντική συμμετοχή ατυχημάτων χωρίς παρουσία άλλου οχήματος. Ο λάθος χειρισμός της μοτοσυκλέτας αποτελεί το 20,5% των τροχαίων με μοτοσυκλέτα για τις μοτοσυκλέτες άνω των 500 κ.εκ. Ακόμη και σε μικρές μοτοσυκλέτες, το 9% αποτελούν “ατομικά” ατυχήματα.

Ειδικότερα η έρευνα MAIDS, το 91,4% αυτών ήταν μόνοι στη μοτοσυκλέτα ενώ το 12,6% είχαν και συνεπιβάτη. Επίσης,

  • Το 64% αυτών κινείτο σε ευθεία πορεία πριν το ατύχημα, ενώ το 40% βρίσκονταν υπό κλίση, σε καμπή του δρόμου. Στο 75% των ατυχημάτων και στο 20% των θανατηφόρων η ταχύτητα ήταν χαμηλότερη των 50χαω.
  • Στο 99% η μηχανική κατάσταση του δίκυκλου ήταν επαρκής.
  • Στο 61,4% οι συνθήκες του δρόμου κρίθηκαν ιδανικές.

Τα δεδομένα αυτά δείχνουν ότι η συμμετοχή του οδηγού στο ατύχημα με δίτροχο, είναι σημαντική.

Η Ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για την Οδική Ασφάλεια (ERSO, 2017) συνοψίζει τα αποτελέσματα ενός σημαντικού έργου που διερεύνησε τις βασικές αιτίες τροχαίων ατυχημάτων μοτοσικλετιστών.

Η πιο συχνή εσφαλμένη απόφαση/ επιλογή των οδηγών μοτοσυκλετών (κρίσιμη παράμετρος ατυχήματος) αναδείχθηκε η υπερβολική ταχύτητα.

Ιδιαίτερα σημαντική επίσης είναι η επίδραση του εσφαλμένου χρονισμού (timing) που σχετίζεται με μη λήψη κατάλληλης ενέργειας χειρισμού/ αντίδρασης από τον οδηγό, λήψη ενέργειας πολύ νωρίς ή λήψη ενέργειας πολύ αργά.

Εν τέλει διαπιστώθηκε ότι πιο συχνές αιτίες ατυχήματος μοτοσικλετιστών είναι η εσφαλμένη εκτίμηση κατάστασης, το ανεπαρκές σχέδιο αντίδρασης και απώλεια δυνατότητας παρατήρησης.

Πηγή: SafetyNet Accident Causation Database 2005 to 2008 / EC

Η χρήση κράνους αποτελεί κρίσιμο στοιχείο

Το 2009 σχετική έρευνα στην ΕΕ έδειχνε τα παρακάτω ποσοστά χρήση κράνους (%):

Μια τριετία αργότερα, το 2012 στην Ελλάδα, το 75% (±1.37%) των χρηστών δίκυκλου έκανε χρήση κράνους. Ειδικότερα οι οδηγοί μεγάλης μοτοσυκλέτας φορούσαν σε ποσοστό 80%, ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά εμφανίζονται στις νέες γυναίκες ηλικίας 16-24, με ποσοστό χρήσης 44%.

Πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το έτος 2018 δείχνουν ότι:

  • Μεταξύ των αναβατών δίκυκλου (οδηγών και μεταφερόμενων) που ενεπλάκησαν σε ατύχημα το 75% φορούσε κράνος
  • Επί συνόλου 464 θανόντων και σοβαρά τραυματισμένων, το 61% δεν φορούσε κράνος.

Είναι σαφές, ότι η χρήση του κράνους αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τη μείωση των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών μοτοσικλετιστών.

Κατευθύνσεις βελτίωσης

  • 1

    Ανάπτυξη προγραμμάτων κατάρτισης μοτοσυκλετιστών

    Η Make Roads Safe Hellas συνεργάζεται στενά με τη Σχολή σχολή Ασφαλούς Οδήγησης Μοτοσυκλέτας Riding School με στόχο την ανάπτυξη προγραμμάτων εκπαίδευσης μοτοσυκλετιστών, στη βάση των πλέον σύγχρονων επιστημονικών αντιλήψεων για τη βελτίωση της ικανότητάς τους να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τους κινδύνους κυκλοφορίας και οδήγησης της μοτοσυκλέτας. Δείτε με ποιον τρόπο μπορούμε να σας βοηθήσουμε με ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα κατάρτισης για εσάς ή το προσωπικό σας.

  • 2

    Δράσεις προώθησης της χρήσης προστατευτικού κράνους και της ζώνης ασφαλείας

    Η Make Roads Safe Hellas υλοποιεί συχνές δράσεις επικοινωνίας για τη χρήση κράνους και της ζώνης ασφλαλείας, ιδαίτερα σε περιοχές με έντονο πρόβλημα, όπως αυτές με υψηλή τουριστική κίνηση. Δείτε ενδεικτικές δράσεις.